Mobilabonnement overblik

Sammenligning af abonnementer er nødvendigt, så du kan vælge det bedste mobilabonnement til dig. Prioritering i forhold til brugen af mobiltelefonen er ikke ens for os alle sammen. Nogen bruger meget taletid, mens andre har behov for store mængder data. Nogen skifter mobiltelefon tit, måske en gang om året, mens andre har den samme telefon i årevis. Derfor er valget af det bedste abonnement til mobil en individuel sag, styret af den enkeltes ønsker og behov.

mobilabonnement overblik

Liste over de vigtigste punkter

De vigtigste 6 punkter ved valg af abonnement til mobil:

  1. Dækning
  2. Taletid
  3. Datamængde
  4. Roaming (ved ophold i udlandet)
  5. Ekstra ydelser (for eksempel streaming- og musiktjenester)
  6. Ny mobiltelefon

I første omgang drejer det sig om at vælge et mobilselskab, med en god dækning i det område, hvor du primært skal bruge telefonen – hjemme/på arbejde. Dernæst bør du lave et realistisk overslag over dit behov for taletid og datamængde. Hvor meget taler du cirka om måneden, hvor meget data bruger du normalt. Du må kende disse tal for at kunne undersøge priser hos udbyderne.

Rejser du meget?

Hvis du rejser meget, må du også se på, hvordan vilkårene for brug af mobilabonnementet er, når du opholder dig i udlandet. Det tilladte forbrug af data i udlandet er normalt langt lavere end i Danmark, og der er forskel på, hvor de forskellige udbydere sætter forbrugsgrænserne, og hvad du skal betale ekstra for merforbrug.

Ekstra ydelser

Desuden kan det være interessant hvilke ekstra ydelser udbyderen tilbyder i forbindelse med mobilabonnementet. Det kan være musiktjenester, streamingtjenester eller lignende, der enten er inkluderet i abonnementet eller kan tilkøbes til favorabel pris. Herunder hører også muligheden for at skifte mobiltelefon til nedsat pris.

Særligt til familier

Foruden det allerede nævnte er det for familier en god ide at foretage en mobilabonnement sammenligning på nettet og se udbydernes tilbud, når familien samler sine abonnementer hos én udbyder. Det er stort set altid penge at spare ved at samle abonnementerne, men de forskellige udbydere giver ikke de samme besparelser eller vilkår i øvrigt. Eksempelvis har nogle udbydere særlige abonnementer til børn, hvor forældrene administrerer abonnementet.

Lav en liste

Lav en liste over de produkter du ønsker skal være inkluderet i din nye løsning. Valget afhænger af din situation, dit forbrug og dine specifikke behov. Skriv ned hvor meget taletid og så videre, og husk du skal have fokus på deres priser, samt vilkår og det med småt. Hvis din løsning ender med at være for dyr, kan du vurdere om der er tjenester, du måske kan spare væk. De fleste tilbyder en gratis tre måneders prøveperiode.