Mobilpriser bør sammenlignes i forhold til relevante ydelser. Der kan være store besparelser at hente ved at sammenligne på et realistisk grundlag

Mobilpriser skal sammenlignes i forhold til de ydelser, du har brug for. Du er selvfølgelig er interesseret i taletid, datamængde, SMS/MMS. Her er det vigtigt, at du har et realistisk overblik over dit normale forbrug, så du i din søgen efter udbyder af mobilabonnement kigger efter de relevante tilbud.

Tjek gebyrer, binding, dækning

Når du kender dit normale forbrug af taletid, datamængde og SMS, kan du sammenligne mobilpriser hos de udbydere, der har tilbud, som passer til dig. I sammenligningen af tilbud bør du ikke blot kigge på prisen for abonnementet, men også tage højde for eventuelt oprettelsesgebyr, andre gebyrer, bindingsperiode og så videre. Desuden må du sikre dig, at en bestemt udbyder har god dækning i det område, hvor du mest skal bruge din mobiltelefon. De fleste udbydere giver mulighed for at tjekke deres mobil dækning via deres hjemmeside.

Kend dit forbrug og vær realistisk

Der er mange udbydere af mobilabonnementer på det danske marked, og man kan fare vild i junglen af tilbud. Derfor er det en god ide, at du kender dit forbrug godt, så du kan vælge præcist imellem de tilbud, der er passende for dine behov. I modsat fald kommer du måske til at betale for mere taletid og data, end du reelt har brug. Eller du kommer omvendt til at overskride grænserne for taletid og data, så du må betale for ekstra forbrug hver måned, og så ender du med ikke at spare noget, når det kommer til stykket.

Vær opmærksom på følgende

En huskeliste med de ting, der er smarte at kende ret præcist, når du søger efter mobilpriser:

  • Har den pågældende udbyder god dækning i det område, hvor du skal bruge mobiltelefonen?
  • Hvor meget taletid bruger du normalt på en måned?
  • Hvor meget data (GB) bruger du normalt på en måned?
  • Hvor mange SMS/MMS sender du normalt på en måned?
  • Er du single, eller har du familie? Kunne det være en ide med et familieabonnement?

Og konkret i forbindelse med rejser:

  • Hvor tit rejser du til udlandet, og hvor rejser du oftest hen?
  • Hvor meget taletid og data har du brug for, når du er på rejse?

Til dig, der næsten ikke bruger mobiltelefonen

Et eksempel på en bruger af mobiltelefon, kan være dig, der faktisk næsten ikke bruger din telefon, hverken til at telefonere eller til at være online. Men som alligevel gerne vil have en mobiltelefon, for eksempel af sikkerhedsgrunde, og for at børn og børnebørn kan ringe til dig. Selvom mange ældre mennesker bruger mobiltelefonen flittigt, er der fortsat en generel forskel mellem unge og ældres forbrug af telefoni og data.

Forbrugsabonnement eller taletidskort

Hvad enten du nu er ældre eller ej, så vil du med et meget lavt forbrug af taletid og data som regel være bedst tjent med et såkaldt ‘forbrugsabonnement’, eller et taletidskort. Denne type abonnement er meget billigt at have, til gengæld betaler du for hvert minut, du ringer, og for hver MB du bruger af data. Vær derfor i øvrigt generelt opmærksom på, at mobilpriser omfatter både abonnement og forbrug, hvis du overskrider grænserne for forbrug af taletid og data i abonnementet. Det kan koste dyrt at overforbruge.

Til dig, hvor telefonen gløder

I den anden ende af skalaen over brugere af mobiltelefoner har vi dig, der taler i mobiltelefon mange timer hver dag, og når du ikke taler i telefonen, er du online og bruger mindst 1 GB om dagen. Det er faktisk kun, når du sover, at telefonen også får lov at hvile sig. Og ikke nok med det, du rejser meget, over hele Europa som minimum, og du har brug for at tale i telefon og være online på telefonen lige så meget, når du er på rejse, som når du er hjemme. Du skal helt bestemt IKKE have et forbrugsabonnement.

Til dig som rejser meget

Et eksempel på en udbyder af mobilabonnement til den rejsende storforbruger er dukaTALE, hvor du simpelthen får både fri tale og fri SMS/MMS, og dette gælder såvel hjemme i Danmark, som når du er på rejse i EU samt Norge, Island, Færøerne og Schweiz. Samtidig får du med abonnementet 50 GB data om måneden, og denne mængde data står ligeledes til din disposition både i Danmark og de nævnte andre lande. Hele herligheden koster 149 kr. om måneden i abonnement. Der er intet oprettelsesgebyr og heller ingen binding. Her i starten af 2020 er der tilbud, så de første to måneder er til halv pris.

Alle os andre ind imellem

Ind imellem de to yderpunkter beskrevet ovenfor ligger de fleste brugere af mobiltelefoner. Nogle af os taler meget i telefon, mens vi ikke er meget online på telefonen. For andre er det omvendt, mens en del har et nogenlunde balanceret forbrug for både telefoni og internet. En del af os rejser nogle gange om året og vil gerne have mulighed for både at telefonere og være online, når vi er på ferie. Men vi behøver ikke de samme GB til ferierne som til dagligdagen i Danmark. Nogle er singler, andre i parforhold, nogle i familier.

Børneabonnementer

Familierne først: Det kan godt virke som om, alderen på børn efterhånden ikke betyder noget, når det drejer sig om at have en mobiltelefon. Så snart barnet kan holde på telefonen uden at tabe den, og barnet har lært at sige ‘hallo!’, er der basis for at få en telefon til at tage med i vuggestuen. Nå, måske er det endnu ikke nået helt så vidt, men stadig flere mobilselskaber har abonnementer for børn ‘ned til 7 år’.

Børneabonnement til mormor?

Et eksempel på et sådant børneabonnement kan være hos Oister, der tilbyder børn 1 times taletid og 3 GB om måneden, og de 3 GB er endda til at benytte også på rejse i EU. Prisen for dette abonnement er 49 kr. om måneden. Nu er der jo ikke nogen, der reelt kan vide, om abonnementet faktisk bliver brugt af lille Louise på 8 år – abonnementet skal jo i alle tilfælde oprettes af mor eller far – eller om det i stedet er mormor på 68 år, der napper dette tilbud. Sammenlignes mobilpriser med nævnte ‘forbrugsabonnement’, også hos Oister, ser man, at der faktisk ikke er mere end 5 kr. i forskel, hvis mormor holder sig til at tale maksimum 1 time om måneden. Hvilket vil sige, at mormor for 5 kr. ekstra om måneden kan få 3 GB til at surfe på internettet, hvis hun vælger et børneabonnement i stedet for et forbrugsabonnement.

Familie mobilabonnement

Men videre i relation til familierne og mobiltelefoni: Lever du med din partner og måske en 2-3 børn, er der næppe tvivl om, at I kan opnå besparelser på telefonregningen ved at få et familie mobilabonnement. Mange mobilselskaber tilbyder særlige rabatordninger til familier, så det enkelte abonnement bliver billigere, jo flere abonnementer I samler hos samme udbyder. Desuden har en del mobilabonnementer til familier tilbud om supplement af underholdningstjenester, så abonnementet kan bruges på både mobiltelefon, tablet, computer, smart-TV og så videre. Og det hele kan tages med på ferie.